Søg i denne blog

torsdag den 11. december 2014

Julesmåkager

Julesmåkager - weekend hygge


Så har vi byttet småkager - min mor og jeg. Jeg er glad for, at jeg denne gang kunne give lidt tilbage. Det plejer kun at være mig der får fyldt kagedåserne med diverse lækre småkager. Og det er ikke kun til jul min mor forsyner os med hjemmebag. 
Dejligt knækbrød, boller i fryseren og ind imellem også småkager i løbet af året. Den ordning er jeg vild med :-) - tak for det mor.

Min mor fik, som tidligere nævnt, fedtebrød med hjem og til gengæld har jeg fået vanillekranse, brunkager og jødekager - må man egentlig godt kalde dem det? Ja det er jo med at være forsigtig i denne verden........

Min mor har arvet opskrifter på småkagerne fra min mormor, på nær brunkagerne. Så kan det ikke gå galt og det gik ikke galt.


Vanilliekranse



250 gmargarine
375g mel
250 g sukker
1 æg
1/2 tsk Hlortetaksalt
1 tsk vanilliesukker 
korn fra 1 vanilliestang 
Det hele blandes og stilles koldt i 
3 timer 
bages ved ca 180-200g 
eller til de er pæne lyse brune

Jødekager

300g mel
180 g margarine 
1 æg
1 1/2tsk hjortetaksalt
det hele blandes og stilles koldt, 
må gerne hvile til dagen efter.
Rulles ud og stikkes ud.
Pensles med æg og drys sukker og kanel - også gerne 
hakkede mandler 
bages ved 180-200g til de er lysebrune 
Så enkelt kan det gøres ;-) og de smager pragtfulde.

Brunkagerne har min mor bagt efter en opskrift på et brev med krydderier. De er velsmagende og sprøde.




God fornøjelse og dejlig weekend.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar